Detineti si Dvs un tablou de Rudolf Schweitzer Cumpana?
Solicitati o evaluare gratuita, inclusiv pt o intreaga colectie sau mostenire! Cumparam tablouri similare cu plata imediata.
Telefon / WhatsApp:
Email:
Rudolf Schweitzer Cumpana (1886-1975)
Viata
Rudolf Schweitzer Cumpana s-a născut pe data de 9 mai 1886 la Pitești, unde a urmat și liceul. În 1904 a plecat la Berlin, la studii. I-a avut ca profesori pe Adolf Schlabitz, Erich Hanche și Arthur Kampf. Orientarea sa artistică a fost expresionismul german. În 1912 expune la Tinerimea Artistica, devenind membru al societății. Prima expoziție personală orn 1920, la Ateneul Român. Avut o activitate expozițională intensă (București, ploiești, craiova, brăila, timișoara, ca și la Paris). In 1932 expune concomitent cu Nicolae Tonitza, Francisc Sirato, Ștefan Dimitrescu la Sala Dalles în București Îndeosebi după 1933 se afirmă puternic, începând să expună la Dalles. După război continuă activitatea sa intensă. Expune la Flacăra, la Saloanele Oficiale, la expozițiile de stat. În 1951 este numit profesor la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București. A fost distins cu titlul de maestru emerit al artei.
Opera
Culoarea patetica, nervos așternuta, caracteristică expresionismului, redă deopotrivă frământarea interioară a artistului și, totodată, înclinația spre adevărul social-moral ca și a contactului direct cu natura. Rudolf Schweitzer Cumpana a aspirat la o operă temperamentală și de mare sinceritate. Mulți ani Rudolf Schweitzer Cumpana a fost considerat novator față de pompierismul academic și epigonismul grigorescian. Nu a fost întotdeauna suficient înțeles. Intens introvertit, are sentimente de angoasă, de morbidete patetică. Și-a făurit un stil artistic, conjugat cu o mare pasiune pentru om și natură. Rudolf Schweitzer Cumpana ajuns la expresionism din dorința de a fixa aparențele lucrurilor, de a surprinde mobilitatea personajelor și de a pătrunde caracterele lor, de a defini relațiile dintre om și natură.
A folosit un limbaj cu nuanțe puternice si contrastante de lumină, cu umbre profunde, ca niște răni adânci întunecoase, cu sacrificarea virtuozități în favoarea expresiei liniei viguroase. A realizat numeroase portrete, compoziții, naturi statice. Acuarelele sau desenele în cărbune și penita repetă în general subiectele picturilor. Deși au aspect de schițe, ele apar ca opere finite, ce trec dincolo de limitele emoțiilor obișnuite, realizând efectul artistic. Rudolf Schweitzer Cumpana a murit în 1975.
Sursa: Mircea Deac, Tudor Octavian – “300 de pictori romani. Dictionar de pictura romaneasca moderna”, editie revazuta si adaugita, Fundatia Jean Louis Calderon, Editura Noi Media Print, 2007