Sabin Balasa

tablou sabin balasa

Detineti si Dvs un tablou de Sabin Balasa?

Solicitati o evaluare gratuita, inclusiv pt o intreaga colectie sau mostenire! Cumparam tablouri similare cu plata imediata.

Telefon / WhatsApp: +40 773 824 258    

Email:  artaromaneasca@yahoo.com

tablou sabin balasa
tablou sabin balasa
tablou sabin balasa

Sabin Balasa (n. 17 iunie 1932, Dobriceni judetul interbelic Olt – d. 1 aprilie 2008, Bucuresti)

A fost un pictor, autor și regizor de filme de pictură animată, dar și scriitor român. Sabin Balasa a absolvit în 1955 Institutul de Arta Nicolae Grigorescu din Bucuresti.

S-a născut în Oltenia, la Dobriceni, la 17 iunie 1932. A fost școlit la Craiova și apoi la București. A fost legat spiritual de Italia pe care a vizitat-o de mai multe ori, pentru a primi diferite premii, dar și pentru a picta, în special de Florența. Aceeași legătură a simțit-o față de Iași, unde a realizat în intervalul 1968-1978 celebrele murale care înnobilează Sala Pașilor Pierduți a Universității Al. I. Cuza, și unde s-a simțit permanent acasă, motiv pentru care declara, cu umor, că este “moldovean de origine oltean”.

Obsesia declarată a vieții și a artei lui Sabin Balasa a fost să inițieze o mare renaștere artistică și culturală. Alegerea sa a fost să fie renascentist, înțelegând că Renașterea nu se consumă istoric într-o perioadă anume de reconsiderare a valorilor, ci însoțește, ca stare de spirit, demersul creatorului de cultură. Valoarea intrinsecă a picturii sale este apreciată în întreaga lume. Iar opera amplă a lui Sabin Balasa, care cuprinde, deopotrivă și creația cinematografică, literară și publicistică, își pune amprenta inconfundabilă asupra epocii.

Desi arta sa nu e nici pe departe facilă, ea se dezvăluie cu generozitate. Pe insesizabile trepte de inițiere, ea spune cu adevărat ceva oricărui privitor. Pe Sabin Balasa nu trebuie să-l explici ca să-l simți, ci abia după ce-l simți începi să-ți explici lumea în care ai simțit. O hermeneutică hipnotică unică și tipică artei lui dezvăluie cu discreție ceea ce autorul știa dintotdeauna. Renașterea pe care își propunea s-o inițieze înflorise deja din chiar clipa în care măiastra sa mână apucase penelul.

Culoarea dominantă in opera lui Sabin Balasa este albastrul, cu o nuanță de ultramarin, uniform, așternut omogen și clar. Albastrul nu este o culoare oarecare pentru artist. Ea are profunde semnificații legate de spațiul românesc, fiind lumina celestă îndepărtată. “Albastrul meu e din Miorița și din Eminescu, adică din matricea noastră spirituală”. (Sabin Bălașa, “Scânteia”, 10 aprilie 1968)
În al doilea rând, figura umană este esențială în creația artistului. Dintre figurile umane, autorul a preferat tinerețea. “Frumoase și pure, de o sănătate transfigurată, chipurile de tinere au o viață aparte, așteptând pure și puternice pătimiri, într-o lumină ca o ceață albastră”. Personajele feminine sunt redate nud, bucurându-se de ceea ce natura a putut oferi mai atrăgător și perfect. În afară de frumusețea clasică, pe autor îl interesează puritatea gestului, linia riguroasă a corpului, figura misterioasă și enigmatică.
Pictura lui Sabin Bălașa este concepută pentru a trezi din somnolență spiritele, pentru a pune întrebări și pentru a da răspunsuri marilor teme ale existenței.